Lederens rolle
Som leder skal du sikre fællesskabet i teamet, og at teamet både indgår i og bidrager til fællesskabet og kulturen på arbejdspladsen.
Individ
- Hav fokus på den enkelte medarbejders oplevelse af tilhørsforhold til teamet og arbejdspladsen fx på 1-1 møder. Rækker medarbejderen ud til kollegaer, og rækker kollegaer ud til medarbejderen, når medarbejderen arbejder hjemme? Er medarbejderen orienteret mod kollegaer i og udenfor teamet, når medarbejderen er på arbejdspladsen?
- Hav ekstra fokus på at inkludere en ny medarbejder i aktiviteter i teamet og på arbejdspladsen og særligt i teamets aftaler om hjemmearbejde.
- Opfordr medarbejderne til at deltage (fysisk) i – eller bidrage til – ikke-opgaverelaterede aktiviteter i teamet eller på arbejdspladsen som fx vidensdeling og sociale aktiviteter.
Gruppe
- Tag en dialog om, hvad der gør det attraktivt at komme på kontoret, så det er kontoret – og ikke hjemmearbejdspladsen – der er medarbejdernes foretrukne arbejdssted.
- Understøt et godt kollegialt samarbejde gennem fx planlagt vidensdeling, planlagte uformelle onlinemøder, brug af chat-funktion og sociale aktiviteter.
Leder
Husk selv at bidrage til fællesskabet og kulturen på arbejdspladsen.
- Rækker du ud til dine medarbejdere, når de eller du arbejder hjemme?
- Tager du dig tid til at småsnakke med dine medarbejdere eller kollegaer i andre teams, når du er på arbejdspladsen?
- Deltager du i sociale arrangementer i teamet eller på arbejdspladsen?
Organisation
Indgå i dialoger i ledelsen og med dine ledelseskollegaer om sammenhængskraft og arbejdspladskultur på tværs af teams og afdelinger fx
- Er sammenhængskraften på vores arbejdsplads svækket eller truet, fordi vi sjældnere ser hinanden på arbejdspladsen? Hvordan kommer det til udtryk?
- Er særlige teams, jobfunktioner eller kollegaer særligt udsatte? Hvad med nyansatte, unge, singler eller medarbejdere med andre sprog og nationaliteter?
- Hvordan kan vi imødegå de forhold, som svækker sammenhængskraften? Fx gennem ændrede rutiner, mødeformer, uformelle vaner, ændringer i arbejdets tilrettelæggelse, retningslinjer for on-boarding.