Lederens rolle

Som leder skal du sikre fællesskabet i teamet, og at teamet både indgår i og bidrager til fællesskabet og kulturen på arbejdspladsen.

  • Hav fokus på den enkelte medarbejders oplevelse af tilhørsforhold til teamet og arbejdspladsen fx på 1-1 møder. Rækker medarbejderen ud til kollegaer, og rækker kollegaer ud til medarbejderen, når medarbejderen arbejder hjemme? Er medarbejderen orienteret mod kollegaer i og udenfor teamet, når medarbejderen er på arbejdspladsen?
  • Hav ekstra fokus på at inkludere en ny medarbejder i aktiviteter i teamet og på arbejdspladsen og særligt i teamets aftaler om hjemmearbejde.
  • Opfordr medarbejderne til at deltage (fysisk) i – eller bidrage til – ikke-opgaverelaterede aktiviteter i teamet eller på arbejdspladsen som fx vidensdeling og sociale aktiviteter.
  • Tag en dialog om, hvad der gør det attraktivt at komme på kontoret, så det er kontoret – og ikke hjemmearbejdspladsen – der er medarbejdernes foretrukne arbejdssted.
  • Understøt et godt kollegialt samarbejde gennem fx planlagt vidensdeling, planlagte uformelle onlinemøder, brug af chat-funktion og sociale aktiviteter.

Husk selv at bidrage til fællesskabet og kulturen på arbejdspladsen.

  • Rækker du ud til dine medarbejdere, når de eller du arbejder hjemme?
  • Tager du dig tid til at småsnakke med dine medarbejdere eller kollegaer i andre teams, når du er på arbejdspladsen?
  • Deltager du i sociale arrangementer i teamet eller på arbejdspladsen?

Indgå i dialoger i ledelsen og med dine ledelseskollegaer om sammenhængskraft og arbejdspladskultur på tværs af teams og afdelinger fx

  • Er sammenhængskraften på vores arbejdsplads svækket eller truet, fordi vi sjældnere ser hinanden på arbejdspladsen? Hvordan kommer det til udtryk?
  • Er særlige teams, jobfunktioner eller kollegaer særligt udsatte? Hvad med nyansatte, unge, singler eller medarbejdere med andre sprog og nationaliteter?
  • Hvordan kan vi imødegå de forhold, som svækker sammenhængskraften? Fx gennem ændrede rutiner, mødeformer, uformelle vaner, ændringer i arbejdets tilrettelæggelse, retningslinjer for on-boarding.