Lederens rolle

Som leder skal du understøtte koordinering og tilgængelighed i teamet, hvilket bliver mere kompliceret, når nogle medarbejdere arbejder hjemme.

  • Vær opmærksom på om den enkelte medarbejder i tilstrækkeligt omfang er tilgængelig, og koordinerer og kommunikerer med sine kollegaer, når medarbejderen arbejder hjemme, eller kollegaerne arbejder hjemme. Dette kan fx være i forbindelse med dialog om løsning af arbejdsopgaver på 1-1 møder.
  • Tag en dialog med hver medarbejder om, hvordan de foretrækker at kommunikere på distancen (fx sms, opkald, mail, chat).
  • Afstem forventninger med hver medarbejder om, hvornår du kan komme i kontakt med dem, og de med dig, herunder 1-1 møder.
  • Lav ”social calls” til medarbejdere, der arbejder hjemme. Vær opmærksom på, at det ikke får karakter af kontrolopkald. Nogle medarbejdere elsker spontane opkald, andre vil gerne vide det på forhånd.
  • Arranger virtuelle koordineringsmøder på dage, hvor nogle af medarbejderne i teamet arbejder hjemme, så I ikke kun koordinerer, når I er sammen på kontoret. Det vil også understøtte fællesskabet i teamet.
  • Aftal hvilke kanaler (fx sms, opkald, mail, chat) I kommunikerer på i teamet, når nogen arbejder hjemme, og hvordan den enkelte foretrækker at kommunikere og blive kontaktet.
  • Sæt løbende fokus på om jeres aftaler om koordinering og tilgængelighed, og revider dem, når der er behov for det.
  • Vær tydelig med, hvornår du er tilgængelig, og hvornår du ikke er.
  • Husk selv bidrage til koordinering og tilgængelighed.
    • Sørger du for at koordinere med medarbejdere, der arbejder hjemme?
    • Er du tilgængelig, når du arbejder hjemme?
    • Overholder du selv jeres aftaler om koordinering og tilgængelighed?
  • Del erfaringer med dine ledelseskollegaer om, hvordan I løser udfordringer med koordinering, kommunikation og tilgængelighed.
  • Indgå i dialog med dine ledelseskollegaer om, hvordan I sikrer koordination og tilgængelig på tværs af teams. Hvilke aftaler har de andre teams lavet? Skal I have nogle fælles aftaler på tværs af teams?
  • Indgå i dialoger i ledelsen og med dine ledelseskollegaer om, hvordan jeres teknologi på arbejdspladsen bedst understøtter kommunikation i det hybride setup.