Lederens rolle
Som leder skal du understøtte koordinering og tilgængelighed i teamet, hvilket bliver mere kompliceret, når nogle medarbejdere arbejder hjemme.
Individ
- Vær opmærksom på om den enkelte medarbejder i tilstrækkeligt omfang er tilgængelig, og koordinerer og kommunikerer med sine kollegaer, når medarbejderen arbejder hjemme, eller kollegaerne arbejder hjemme. Dette kan fx være i forbindelse med dialog om løsning af arbejdsopgaver på 1-1 møder.
- Tag en dialog med hver medarbejder om, hvordan de foretrækker at kommunikere på distancen (fx sms, opkald, mail, chat).
- Afstem forventninger med hver medarbejder om, hvornår du kan komme i kontakt med dem, og de med dig, herunder 1-1 møder.
- Lav ”social calls” til medarbejdere, der arbejder hjemme. Vær opmærksom på, at det ikke får karakter af kontrolopkald. Nogle medarbejdere elsker spontane opkald, andre vil gerne vide det på forhånd.
Gruppe
- Arranger virtuelle koordineringsmøder på dage, hvor nogle af medarbejderne i teamet arbejder hjemme, så I ikke kun koordinerer, når I er sammen på kontoret. Det vil også understøtte fællesskabet i teamet.
- Aftal hvilke kanaler (fx sms, opkald, mail, chat) I kommunikerer på i teamet, når nogen arbejder hjemme, og hvordan den enkelte foretrækker at kommunikere og blive kontaktet.
- Sæt løbende fokus på om jeres aftaler om koordinering og tilgængelighed, og revider dem, når der er behov for det.
Leder
- Vær tydelig med, hvornår du er tilgængelig, og hvornår du ikke er.
- Husk selv bidrage til koordinering og tilgængelighed.
- Sørger du for at koordinere med medarbejdere, der arbejder hjemme?
- Er du tilgængelig, når du arbejder hjemme?
- Overholder du selv jeres aftaler om koordinering og tilgængelighed?
Organisation
- Del erfaringer med dine ledelseskollegaer om, hvordan I løser udfordringer med koordinering, kommunikation og tilgængelighed.
- Indgå i dialog med dine ledelseskollegaer om, hvordan I sikrer koordination og tilgængelig på tværs af teams. Hvilke aftaler har de andre teams lavet? Skal I have nogle fælles aftaler på tværs af teams?
- Indgå i dialoger i ledelsen og med dine ledelseskollegaer om, hvordan jeres teknologi på arbejdspladsen bedst understøtter kommunikation i det hybride setup.